PO
VO

Onderzoek | Loopbanen van leraren in het voortgezet onderwijs

Voion heeft onderzoek laten doen naar de verschillende rollen die leraren in het vo kunnen vervullen naast hun primaire taak van het lesgeven, en de verticale en horizontale groeimogelijkheden die dit hen biedt. Het rapport biedt suggesties hoe lerarenopleidingen en inductieprogramma’s hun studenten en werknemers vanaf de start beter inzicht kunnen bieden in de wijze waarop ze zelf hun beroep interessant(er) kunnen maken.

Gerelateerde items

12 december 2022

Entree-docenten en -instructeurs in het mbo krijgen veel te maken met het opleiden van jongeren en (jong)volwassenen in een kwetsbare positie. Op initiatief van de btg Entree, en met medewerking van het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren, is er een werkmiddag georganiseerd om samen met entree-opleidingen en lerarenopleidingen te komen tot een ontwerp voor scholing […]

Publicaties & links
11 november 2021

De BSL-Ontwerptool helpt scholen in kaart te brengen aan welke criteria voor een goede begeleiding van startende leraren wordt voldaan en op welke criteria verdere ontwikkeling gewenst is. Op basis van de resultaten biedt de scan handvatten op maat om een effectief inductiearrangement voor startende leraren te ontwikkelen.

Tools & scans
6 oktober 2021

De website bevat een overzicht van loopbaanmogelijkheden, inspirerende portretten en handreikingen en tips voor leraren en voor schoolleiders en HR-professionals die hen daarbij kunnen ondersteunen. De website heeft tot doel om een inspiratiebron te zijn en een landelijk verzamelpunt van instrumenten, achtergronden en handreikingen voor loopbaanontwikkeling en -ondersteuning van leraren.

Publicaties & links
1 juli 2021

De Kwaliteitskaart startende leerkrachten is ontwikkeld door de projectgroep Startende Leraren van het Marnix Partnerschap. Deze kwaliteitskaart geeft startende leerkrachten praktische tips voor een goed begin van een carrière in het basisonderwijs. De kaart geeft zicht op wat een starter zelf kan doen om de start in het onderwijs soepel te laten verlopen.

Professionalisering & loopbaan leraren

Het lijkt simpel: als het lerarenberoep aantrekkelijker wordt zal het lerarentekort afnemen. Naast meer ontwikkeltijd en de broodnodige betere beloning voor leraren, gaat er steeds meer aandacht naar het versterken en verruimen van loopbaan- en carrièreperspectieven voor leraren. Het idee van een doorlopende leerlijn staat daarbij centraal: een soepele overgang vanaf de lerarenopleiding naar de begeleidende school en vervolgens een continue professionele ontwikkeling tijdens de loopbaan van de leraar.

Bekijk thema