VO

Katern | De rol van het partnerschap Samen Opleiden en Professionaliseren bij de begeleiding van startende leraren

Sinds een aantal jaren hebben de samenwerkingsverbanden Samen Opleiden niet alleen de opdracht om aankomende leraren op te leiden, maar behoort ook de begeleiding/professionalisering van startende leraren tot hun takenpakket. Partnerschappen zoeken naar mogelijkheden en manieren om de begeleiding van starters op de partnerscholen te ondersteunen en te versterken. Dit katern – gebaseerd op een interview met Michelle Helms-Lorenz – geeft daarvoor handvatten.

Gerelateerde items

Publicaties & links
11 november 2021

De BSL-Ontwerptool helpt scholen in kaart te brengen aan welke criteria voor een goede begeleiding van startende leraren wordt voldaan en op welke criteria verdere ontwikkeling gewenst is. Op basis van de resultaten biedt de scan handvatten op maat om een effectief inductiearrangement voor startende leraren te ontwikkelen.

Publicaties & links
1 juli 2021

De Kwaliteitskaart startende leerkrachten is ontwikkeld door de projectgroep Startende Leraren van het Marnix Partnerschap. Deze kwaliteitskaart geeft startende leerkrachten praktische tips voor een goed begin van een carrière in het basisonderwijs. De kaart geeft zicht op wat een starter zelf kan doen om de start in het onderwijs soepel te laten verlopen.

Publicaties & links
27 mei 2021

Met het Kennisnetwerk Lerende Leraren is in Twente een infrastructuur voor duurzame professionalisering gerealiseerd waarin alle onderwijssectoren en andere betrokken organisaties in de regio samenwerken. Dit katern schetst de achtergronden van het Kennisnetwerk en bekijkt vraagstukken die zich voordoen bij de transitie naar Samen Opleiden en Professionaliseren.

Praktijkvoorbeelden & interviews
25 januari 2021

Hoe zorgen we ervoor dat de begeleiding van startende leraren binnen onze scholen als een brede, gedeelde verantwoordelijkheid wordt ervaren? Met die vraag ging de LMC-VO scholengroep uit Rotterdam aan de slag. Op het Montfort College, een van de LMC-scholen, is het eigenaarschap van het inductiebeleid inmiddels sterk toegenomen.

Begeleiding startende leraren

In het licht van het huidige lerarentekort en de vergrijzing van de beroepsgroep is het essentieel om leraren te binden en te behouden voor de sector en zo veel als mogelijk voortijdige uitval van startende leraren te voorkomen. Goede begeleiding van startende leraren draagt bij aan de kwaliteit van het onderwijs en helpt het lerarentekort te bestrijden. Een optimale ondersteuning en begeleiding in die eerste jaren voor de klas of op een nieuwe school is ook belangrijk voor de verdere professionalisering van de leraar.

Bekijk thema