Marjan Terweij is directeur Verpleging en Verzorging van het Koning Willem I College in Den Bosch. Toen de coronacrisis uitbrak moest er snel worden geschakeld. “In die periode is plots veel nieuw werk ontstaan zoals het aanpakken van de examens, de stages en het onderwijs. Dan merk je eigenlijk hoe veelzijdig dit beroep van docent is.”
In dit document staat beschreven hoe de scholen binnen het samenwerkingsverband ‘Grijp je kans in het Onderwijs’ de ondersteuning van startende leraren vorm geeft. Het inductietraject is een onderdeel van het samen opleiden, onderzoeken en ontwikkelen van goed onderwijs. De samenwerkende partners binnen RAP en AOS Noordoost Brabant zien het als hun opdracht om leraren […]
De VO-raad heeft voor de vijf criteria van een goed begeleidingsprogramma gesprekskaarten ontwikkeld. Elk criterium wordt vanuit de drie deelnemers en dus de drie verschillende perspectieven bekeken. Iedere deelnemer kan de eigen vraag inbrengen om over in gesprek te gaan. Afhankelijk van de tijd kunnen er één of meerdere gesprekskaarten aan bod komen.
Hoe ziet de begeleiding van startende leraren eruit in de praktijk? En welke lessen zijn daaruit te leren? Dit katern geeft een inkijkje in de inductiepraktijk van acht vo-scholen en de verschillende accenten die daarbij worden gelegd. Het doel is om door middel van deze publicatie de dialoog te stimuleren binnen de school tussen betrokkenen […]
Wil je binnen jouw (opleidings)school de begeleiding van startende leraren verbeteren, maar weet je niet waar te beginnen? Dan kan de Startwijzer je een stap verder helpen! De Startwijzer is een digitale scan die in beeld brengt hoe startende leraren ingewerkt en begeleid worden. Ook geeft de Startwijzer aan op welke onderdelen mogelijk winst te […]
De leidende gedachte achter het beroepsbeeld voor de leraar is de ontwikkelingsmogelijkheden van het leraarsberoep meer zichtbaar maken en zo de aantrekkelijkheid van het vak versterken. Het beroepsbeeld biedt een perspectief op loopbaanontwikkeling en mogelijkheden voor doorgaande professionele ontwikkeling in het leraarsberoep. Het is te zien als een landkaart die handvatten biedt voor loopbaanontwikkeling, loopbaankeuzes en loopbaanbeleid.
Bekijk thema