Scholen ontwikkelen zich steeds meer als professionele schoolorganisaties met een professionele leercultuur. Daarin wordt geleerd op alle niveaus en staat het samen leren, als collectief, centraal. Strategisch HRM is daarbij een belangrijk aangrijpingspunt voor kwaliteitsverbetering, professionele ontwikkeling en het effectiever en efficiënter innoveren binnen de schoolorganisatie.
Onderzoek laat zien dat het personeelsbeleid van scholen nog lang niet altijd voorziet in het ondersteunen van de professionele ontwikkeling van leraren. Het programma Voortgezet leren van de VO-raad heeft in een factsheet handvatten voor scholen om aan de slag te gaan met de ontwikkeling van leraren op een rij gezet.
Deze handreiking van de VO-raad biedt je handvatten om te komen tot goed strategisch personeelsbeleid, dat wordt verbonden met de onderwijsdoelen die uw school wil bereiken. In de handreiking vind je kennis, tips en praktijkvoorbaalden.
Katern van de VO-raad dat vanuit het perspectief van verschillende starters in het onderwijs – een docent, teamleider, schoolleider en bestuurder – inzicht biedt in hun start in een nieuwe baan of rol, op de begeleiding die geboden wordt en de wensen die deze starters hebben ten aanzien van die begeleiding.
Eindpublicatie van het project Begeleiding Startende Leraren 2013-1019. Een bundeling van mooie praktijkvoorbeelden van BSL, interviews met betrokkenen en randvoorwaarden voor het doen slagen van de begeleiding van startende leraren. Er wordt teruggeblikt op het landelijke project, maar er wordt ook gekeken naar de toekomst.
In het VO-magazine van april staat een mooi artikel over het Opleidingshuis van Academie Tien, een openbare scholengemeenschap voor vmbo-tl,havo en vwo in Leidsche Rijn. De school maakt deel uit van het (aspirant) partnerschap Samen opleiden en professionaliseren Utrecht van de onderwijsstichting Nuovo | 2021
Met het Kennisnetwerk Lerende Leraren is in Twente een infrastructuur voor duurzame professionalisering gerealiseerd waarin alle onderwijssectoren en andere betrokken organisaties in de regio samenwerken. Dit katern schetst de achtergronden van het Kennisnetwerk en bekijkt vraagstukken die zich voordoen bij de transitie naar Samen Opleiden en Professionaliseren.
Op donderdag 24 september vond de online themabijeenkomst ‘Partners in het begeleiden van startende leraren’ plaats. Het verbinden van samen opleiden en inductie is een veelgehoorde uitdaging onder partnerschappen Samen Opleiden vo. Maar hoe doe je dat en wat is het belang ervan? Kijk hieronder in drie losse video’s de bijdragen terug.
Praktijkverhalen van scholen en partnerschappen Samen Opleiden uit het voortgezet onderwijs over hun ervaringen met verschillende thema’s: de borging en inbedding van de begeleiding van startende leraren, het uitbreiden van samen opleiden, het versterken van de kwaliteit van samen opleiden en professionaliseren, en het organiseren en stimuleren van kennisgedreven werken door leraren.
Scholen hebben behoefte aan een breed gedragen visie op de begeleiding van startende leraren. Starters zelf ervaren weinig ruimte voor eigen leervragen en hebben behoefte aan meer maatwerk. Dat blijkt uit een verkennend onderzoek ‘Verkenning BSL – Begeleiding Startende Leraren in het voortgezet onderwijs’ van de VO-raad onder vijftien scholen. In het onderzoeksrapport wordt een aantal aanbevelingen gedaan voor het versterken van de kwaliteit van de begeleidingsarrangementen en het beter borgen van de begeleiding in de schoolorganisatie.
Dit plan is het resultaat van samenwerking tussen starters, docent-opleiders, leidinggevenden en andere sleutelfiguren in het Friesland College. Deze professionele leergemeenschap (PLG) heeft in wisselende samenstelling nagedacht over wat het probleem precies is en wat de juiste aanpak is om met dat probleem om te gaan. Vervolgens is het plan geschreven en is een inwerkprogramma ontworpen en vormgegeven.