De leidende gedachte achter het beroepsbeeld voor de leraar is de ontwikkelingsmogelijkheden van het leraarsberoep meer zichtbaar maken en zo de aantrekkelijkheid van het vak versterken. Het beroepsbeeld biedt een perspectief op loopbaanontwikkeling en mogelijkheden voor doorgaande professionele ontwikkeling in het leraarsberoep. Het is te zien als een landkaart die handvatten biedt voor loopbaanontwikkeling, loopbaankeuzes en loopbaanbeleid.
Zowel bij leidinggevende als bij ervaren docenten als bij starters bestaan er impliciete opvattingen over waar de ervaren docent aan beantwoordt. Die impliciete opvattingen proberen we in dit transitieschema te expliciteren.
GeĂŻnspireerd door ontwikkelingen in het voortgezet onderwijs hebben de Beroepsvereniging Opleiders MBO (BVMBO) en het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren MBO gewerkt aan de ontwikkeling van een beroepsbeeld voor de docent mbo. Dit artikel uit het vaktijdschrift Profiel gaat in op de mogelijkheden van dit beroepsbeeld.
Het Beroepsbeeld mbo-docent is ontworpen met inbreng van docenten, bestuurders, leidinggevenden, hr-medewerkers, lerarenopleiders en vakbonden. Het doel: een beeld ontwikkelen dat draagvlak heeft en herkend wordt vanuit verschillende perspectieven. Daarmee worden de ontwikkelingsmogelijkheden in het beroep van mbo-docent inzichtelijk gemaakt en ontstaat een gemeenschappelijke taal over docentschap in het mbo. Dit helpt het verdere gesprek over doorlopende leer- en loopbaanlijnen van mbo-docenten.
Voion heeft onderzoek laten doen naar de verschillende rollen die leraren in het vo kunnen vervullen naast hun primaire taak van het lesgeven, en de verticale en horizontale groeimogelijkheden die dit hen biedt. Het rapport biedt suggesties hoe lerarenopleidingen en inductieprogramma’s hun studenten en werknemers vanaf de start beter inzicht kunnen bieden in de wijze waarop ze zelf hun beroep interessant(er) kunnen maken.
Een beroepsbeeld voor de leraar: deze publicatie gaat over ontwikkelrichtingen, loopbaanmogelijkheden en groei van leraren in het onderwijs. het rapport is het resultaat van diverse bijeenkomsten met betrokkenen bij het voortgezet onderwijs: leraren, studenten, lerarenopleiders, schoolbestuurders,
schoolleiders en beleidsondersteuners.
In deze editie van de PET Talks komt Monika Louws aan het woord, onderzoeker en lid van het Expeditieteam Lerarenagenda. Expeditie Lerarenagenda onderzoekt hoe leraren, teams, scholen, opleidingen en beleid navigeren naar het toekomstig leraarschap van morgen. Ga mee op expeditie en ontdek hoe het adaptief vermogen van onderwijspersoneel, scholen, opleidingen en beleid versterkt kan worden.