Begeleiding startende leraren

In het licht van het huidige lerarentekort en de vergrijzing van de beroepsgroep is het essentieel om leraren te binden en te behouden voor de sector en zo veel als mogelijk voortijdige uitval van startende leraren te voorkomen. Goede begeleiding van startende leraren draagt bij aan de kwaliteit van het onderwijs en helpt het lerarentekort te bestrijden. Een optimale ondersteuning en begeleiding in die eerste jaren voor de klas of op een nieuwe school is ook belangrijk voor de verdere professionalisering van de leraar.


Doorzoek kennisbank

Type
Sector
Platform publicatie
25 resultaten
Praktijkvoorbeelden & interviews
17 januari 2024

In dit document staat beschreven hoe de scholen binnen het samenwerkingsverband ‘Grijp je kans in het Onderwijs’ de ondersteuning van startende leraren vorm geeft. Het inductietraject is een onderdeel van het samen opleiden, onderzoeken en ontwikkelen van goed onderwijs. De samenwerkende partners binnen RAP en AOS Noordoost Brabant zien het als hun opdracht om leraren […]

Tools & scans
17 oktober 2023

De VO-raad heeft voor de vijf criteria van een goed begeleidingsprogramma gesprekskaarten ontwikkeld. Elk criterium wordt vanuit de drie deelnemers en dus de drie verschillende perspectieven bekeken. Iedere deelnemer kan de eigen vraag inbrengen om over in gesprek te gaan. Afhankelijk van de tijd kunnen er één of meerdere gesprekskaarten aan bod komen.

Praktijkvoorbeelden & interviews
12 april 2023

Hoe ziet de begeleiding van startende leraren eruit in de praktijk? En welke lessen zijn daaruit te leren? Dit katern geeft een inkijkje in de inductiepraktijk van acht vo-scholen en de verschillende accenten die daarbij worden gelegd. Het doel is om door middel van deze publicatie de dialoog te stimuleren binnen de school tussen betrokkenen […]

Tools & scans
7 maart 2023

Wil je binnen jouw (opleidings)school de begeleiding van startende leraren verbeteren, maar weet je niet waar te beginnen? Dan kan de Startwijzer je een stap verder helpen! De Startwijzer is een digitale scan die in beeld brengt hoe startende leraren ingewerkt en begeleid worden. Ook geeft de Startwijzer aan op welke onderdelen mogelijk winst te […]

Publicaties & links
7 februari 2023

Met het oog op het oplopende lerarentekort is het van groot belang te voorkomen dat startende leraren het onderwijs vroegtijdig verlaten als gevolg van een gebrek aan goede begeleiding of omdat ze onvoldoende tijd hebben om zich verder te ontwikkelen. Steeds meer partnerschappen Samen Opleiden richten zich ook op de inductie van beginnende leraren. Deze […]

Praktijkvoorbeelden & interviews
28 september 2022

In deze reeks praktijkvoorbeelden van de VO-raad vertellen starters en hun begeleiders van verschillende scholen over hoe zij de begeleiding aan startende leraren vormgeven.

Publicaties & links
1 juli 2021

De Kwaliteitskaart startende leerkrachten is ontwikkeld door de projectgroep Startende Leraren van het Marnix Partnerschap. Deze kwaliteitskaart geeft startende leerkrachten praktische tips voor een goed begin van een carrière in het basisonderwijs. De kaart geeft zicht op wat een starter zelf kan doen om de start in het onderwijs soepel te laten verlopen.

Praktijkvoorbeelden & interviews
25 januari 2021

Hoe zorgen we ervoor dat de begeleiding van startende leraren binnen onze scholen als een brede, gedeelde verantwoordelijkheid wordt ervaren? Met die vraag ging de LMC-VO scholengroep uit Rotterdam aan de slag. Op het Montfort College, een van de LMC-scholen, is het eigenaarschap van het inductiebeleid inmiddels sterk toegenomen.

Praktijkvoorbeelden & interviews
18 december 2020

Artikel uit het VO-magazine over starten op school. Een docent, een teamleider, een schoolleider en een rectorbestuurder die dit schooljaar zijn begonnen in een nieuwe functie vertellen: Wat valt mee? Wat valt op? En wie of wat heeft hen geholpen bij het maken van een goede start? 2020

Video's & podcasts
1 december 2020

In deze video toont Wim van der Grift aan welke effecten zichtbaar zijn bij het coachen van startende leraren die een laag vaardigheidsniveau hebben om deze uiteindelijk naar een hoger niveau te helpen. In het onderzoek is gebruik gemaakt van het observatie instrument ICALT. Wim van der Grift vertelt in deze video hoe ze de observatoren hebben getraind met dit specifieke instrument, hoe de onderzoeksopzet eruit zag en wat de uiteindelijke uitkomsten van het onderzoek zijn.